Przezaglowanie - O co chodzi?

Forum dla początkujących
Awatar użytkownika
dpacior
Posty: 609
Rejestracja: 28 wrz 2009, 16:38
Latawiec: dmuchawiec, wiatr....
Lokalizacja: Morąg
Postawił piwka: 22 razy
Dostał piwko: 14 razy
 
Post03 paź 2009, 12:39

Witam, tak sie zastanawiam, i nie chodzi mi wcale o jakas prowokacje, ale czemu wlasciwie nie mozna miec jednego duzego latawca na wszelkie warunki? Bo z tego co tu wyczytalem nowoczesne latawce maja bardzo dobry depower i tylko poprzez dociagniecie, badz odpuszczenie baru mozna regulowac moc latawca od 100 do 1% w blyskawicznym tempie. Wiec czemu nie mozna wlasciwie wziac latawca 17m^2 i plywac na nim na okraglo, tylko w razie mocniejszych wiatrow nie sciagac baru do siebie zbyt mocno.

Jeszcze raz zaznacze ze w zyciu na kajcie nie plywalem i nei wiem jak to jest, ale takie wnioski mozna wysnuc z lektury forum....

Awatar użytkownika
jedi1
Posty: 2272
Rejestracja: 28 maja 2006, 17:37
Lokalizacja: Gdynia
Postawił piwka: 132 razy
Dostał piwko: 83 razy
Kontaktowanie:
 
Post03 paź 2009, 12:45

dpacior pisze:Witam, tak sie zastanawiam, i nie chodzi mi wcale o jakas prowokacje, ale czemu wlasciwie nie mozna miec jednego duzego latawca na wszelkie warunki? Bo z tego co tu wyczytalem nowoczesne latawce maja bardzo dobry depower i tylko poprzez dociagniecie, badz odpuszczenie baru mozna regulowac moc latawca od 100 do 1% w blyskawicznym tempie. Wiec czemu nie mozna wlasciwie wziac latawca 17m^2 i plywac na nim na okraglo, tylko w razie mocniejszych wiatrow nie sciagac baru do siebie zbyt mocno.

Jeszcze raz zaznacze ze w zyciu na kajcie nie plywalem i nei wiem jak to jest, ale takie wnioski mozna wysnuc z lektury forum....


Nie ma czegoś takiego jak 100% depower, to jest marketingowa bajka :wink:

Duży latawiec będzie ciągnął za mocno przy dużym wietrze, fizyki się nie ominie.

Trochę dziwne wnioski wyciągasz z lektury forum, ale to chyba potwierdza, że jednak kurs jest ważny.

Awatar użytkownika
dpacior
Posty: 609
Rejestracja: 28 wrz 2009, 16:38
Latawiec: dmuchawiec, wiatr....
Lokalizacja: Morąg
Postawił piwka: 22 razy
Dostał piwko: 14 razy
 
Post03 paź 2009, 13:15

jedi1 pisze:
Nie ma czegoś takiego jak 100% depower, to jest marketingowa bajka :wink:


Trochę dziwne wnioski wyciągasz z lektury forum, ale to chyba potwierdza, że jednak kurs jest ważny.


Marketingowa bajka powtarza tu "często i gęsto" przy prawie kazdej recenzji latawca...

Awatar użytkownika
smithpl
Posty: 194
Rejestracja: 19 cze 2007, 14:29
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:
 
Post03 paź 2009, 14:06

i dlatego trzeba czytac miedzy wierszami.
Ba, nawet leash na safety line nie gasi w kazdej opcji kajta na 100%, i to sprawdzilem juz na ... 7 producentach w rocznikach kite'ow 2008/2009

Awatar użytkownika
Felix
Posty: 262
Rejestracja: 29 cze 2009, 15:56
Lokalizacja: 3M
 
Post03 paź 2009, 14:15

tak jak wyżej - 100% depower to bajka
Wiec jaka jest efektywność depowera?
Pewnie co latawiec to inne właściwości.
U mnie wyglada to tak:
Komfort pływania do 20 knt
Jak zaciągne depower to odczucie siły wiatru zmniejszy sie do 17/18 knt
Czyli depower sztucznie zbija mi siłe wiatru o 2/3 knt.
Co jeszcz zauważyłem to przy zaciagnietym depowerze gwałtowne podmuchy wiatru tak nie kopią latawca
Ostatnio zmieniony 03 paź 2009, 18:50 przez Felix, łącznie zmieniany 2 razy.

Crazy Horse
Posty: 3571
Rejestracja: 07 paź 2003, 21:38
Deska: Cabrinha Spectrum
Latawiec: Cabrinha Drifter
Lokalizacja: CABRINHA
Postawił piwka: 29 razy
Dostał piwko: 117 razy
Kontaktowanie:
 
Post03 paź 2009, 15:44

Zagadaj z Przemasem od płyuwa na 14m przy 40knts ;)

Na 12 crossbow z bloczkami czyli rocznik 2006-2008 spokojnie można było pływać od 12 do 30knts, no problem, tylko trzeba mieć się trochę barziej na baczności i delikatnie zaciągać bar i kajta do zenitu ;)

przemass
Posty: 3798
Rejestracja: 06 maja 2006, 22:01
Deska: Encore Nirvana
Latawiec: Airush Razor
Lokalizacja: ChalupyCumbuco
Postawił piwka: 26 razy
Dostał piwko: 25 razy
Kontaktowanie:
 
Post03 paź 2009, 17:08

Crazy Horse pisze:Zagadaj z Przemasem od płyuwa na 14m przy 40knts ;)

Na 12 crossbow z bloczkami czyli rocznik 2006-2008 spokojnie można było pływać od 12 do 30knts, no problem, tylko trzeba mieć się trochę barziej na baczności i delikatnie zaciągać bar i kajta do zenitu ;)


Koniu nie wciskaj mi w usta słów których nie wypowiedziałem :roll: :naughty:

Z tego co pamiętam, Cabrinia zawsze brylowała w żonglowaniu bajerem o 100% dep.
:?:

Jurgen
Posty: 2943
Rejestracja: 19 wrz 2006, 00:39
Lokalizacja: 3miasto
Postawił piwka: 13 razy
Dostał piwko: 13 razy
Kontaktowanie:
 
Post03 paź 2009, 18:44

felix8024 pisze:...Komfort pływania do 20m/s...


Ile ważysz i jaki to rozmiar że komfortowo pływasz do około 40 węzłów :?:

Awatar użytkownika
Felix
Posty: 262
Rejestracja: 29 cze 2009, 15:56
Lokalizacja: 3M
 
Post03 paź 2009, 18:50

Jurgen pisze:
felix8024 pisze:...Komfort pływania do 20m/s...


Ile ważysz i jaki to rozmiar że komfortowo pływasz do około 40 węzłów :?:


Poprawione, myśle dobrze pisze źle ;)

andrzejwodejszo
Posty: 3117
Rejestracja: 11 sie 2008, 08:29
Deska: SU-2, MOSES
Latawiec: komórkowe Ozony / SU-2 / Moses
Lokalizacja: Olsztyn
Postawił piwka: 77 razy
Dostał piwko: 46 razy
Kontaktowanie:
 
Post03 paź 2009, 21:43

przyklad :

waga 90 kilo
latawiec 12 metrów
wiatr 30 węzłów

możesz stać na plaży z zaciągniętym depowerem i tylko w szkwałach lekko będzie Cię podrywało do góry - po zaciągnięcu baru zaczynasz się unosić z latawcem w zenicie.

wiatr 35 węzłów, pozostałe warunki identyczne ja wyżej :
cięzko utrzymać się na stojąco bez podrywania na plaży ( bardzo cieżko cofnąć się pod wiatr z odpuszczonym barem i latawką w zenicie. Oczywiście po zaciągnięciu baru zaczynasz lecieć.

To samo przy odpuszczonej lince depowera do połowy( zwiększeniu kąta natarcia/ mocy) przy 35 węzłach nie będziesz w stanie stać w miejscu z latawką w zenicie. - niby tylko 5 węzłów, ale przy górnym zakresie latawca ( biorąc pod uwagę Twoją wagę i umiejętności ) każdy węzeł więcej decyduje o komforcie pływania.

Przy 20 węzłach
( optimum dla ww kombinacji )
możesz bawić się dopowerem do woli - zaciągać go, odpuszczać i czuć nieznaczną różnicę w mocy latawca ( oczywiście stopień zwiększenia mocy wzrasta wraz za zaciąganiem baru )

reasumując :

Teoretycznie - 100 % depower, ale praktycznie tylko 20-40%

możliwe, że po zliszowaniu latawiec traci 90% mocy, ale na bank nie przy odpuszcaniu baru ( chyba, że dalej niż ręce sięgają i latawiec przechodzi w stan identyczny do zliszowania )

w oparciu o doswiadczenie z RRD Typ-9 12 m, nie wiem jak jest z innymi z tej klasy - myślę że podobnie. Może jakieś bloczkowe kombinacje 2:1 mają większe możliwości odpuszczania, ale na bank kosztem sił na barze.

Awatar użytkownika
sdareks
Posty: 492
Rejestracja: 05 kwie 2007, 22:40
Lokalizacja: Wieden
Kontaktowanie:
 
Post03 paź 2009, 23:05


Awatar użytkownika
BraCuru
Posty: 5967
Rejestracja: 13 mar 2006, 20:56
Deska: BraCuru Hover, SABfoil
Latawiec: Flysurfer Sonics
Postawił piwka: 185 razy
Dostał piwko: 374 razy
Kontaktowanie:
 
Post04 paź 2009, 10:15

dpacior pisze:Jeszcze raz zaznacze ze w zyciu na kajcie nie plywalem i nei wiem jak to jest, ale takie wnioski mozna wysnuc z lektury forum....


Hej, skoro nie plywasz to uzyje analogii zeglarskiej, ktora trafia szybciej do wyobrazni kazdego kto nie mial w rekach latawca KS.

W zaglowkach masz jeden glowny zagiel (grot), na ktorym plywa sie od 0 do dajmy na to 40kt.
W warunkach bardzo silnego wiatru refuje sie go o np 30% czyli jakby zalozylo sie mniejszy grot (odpowiednik zaciagniecia tasmy depowera, choc tak na prawde nie zmienia sie powierzchni kajta lecz jedynie kat natarcia)
Jesli to nie pomoga, bo przywalilo 40, to wowczas luzuje sie bom tak ze zagiel ledwo jest wypelniony wiatrem (odpowiednik puszczenia baru).
Jesli bialy szkwal wywala zaglowke, to puszcza sie grot w łopot i sciaga z masztu (odpowiednik zliszowania).
Mam nadzieję, że teraz bedzie to bardziej zrozumiale :idea:

Crazy Horse
Posty: 3571
Rejestracja: 07 paź 2003, 21:38
Deska: Cabrinha Spectrum
Latawiec: Cabrinha Drifter
Lokalizacja: CABRINHA
Postawił piwka: 29 razy
Dostał piwko: 117 razy
Kontaktowanie:
 
Post04 paź 2009, 10:24

przemass pisze:
Crazy Horse pisze:Zagadaj z Przemasem od płyuwa na 14m przy 40knts ;)

Na 12 crossbow z bloczkami czyli rocznik 2006-2008 spokojnie można było pływać od 12 do 30knts, no problem, tylko trzeba mieć się trochę barziej na baczności i delikatnie zaciągać bar i kajta do zenitu ;)


Koniu nie wciskaj mi w usta słów których nie wypowiedziałem :roll: :naughty:

Z tego co pamiętam, Cabrinia zawsze brylowała w żonglowaniu bajerem o 100% dep.
:?:


Sorry nie chce mi się szukać, na pewno RAFAŁ zna dobrze tamten Topic 8)

P.S. Do kursantów też najpier mówisz "lewa", a potem nie, nie, przecież tego nie mówiłem, dawaj "prawa, prawa" :wink:

Awatar użytkownika
smithpl
Posty: 194
Rejestracja: 19 cze 2007, 14:29
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:
 
Post04 paź 2009, 10:28

andrzejwodejszo pisze:przyklad :

możliwe, że po zliszowaniu latawiec traci 90% mocy, ale na bank nie przy odpuszczaniu baru ( chyba, że dalej niż ręce sięgają i latawiec przechodzi w stan identyczny do zliszowania )


Chyba ze po wystrzeleniu sie.... kite ci sie wywinie i jedna z linek owinie o kite . Wtedy masz 50-60% mocy lub/i loopujacy kite :-) W efekcie musi ci ktos pomoc zlapac kite'a, samemu bardzo trudno sobie poradzic...

Przetestowane na kilku markach kite'ow ( i tych super bezpiecznych, i tych na C też :-) ) - chyba ze to ja mam tylko takiego pecha :-)

Awatar użytkownika
FilipN
Posty: 801
Rejestracja: 05 sie 2008, 11:08
Lokalizacja: Warszawa/Jastrzębia Góra
Postawił piwka: 68 razy
Dostał piwko: 77 razy
 
Post04 paź 2009, 14:25

...a nawet gdyby się dało, to czy ktokolwiek chciałby pływać na okrągło na wspomnianym tutaj 17m latawcu?? czy nawet 15m?? straaaaszliwe wolnym i nudnym...


Wróć do „Pierwsze Kroki”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość