
W jakiej sprawie jest Masa? Głównym zadaniem Masy Krytycznej jest wyrażenie niezadowolenia z aktualnego stanu dróg dla rowerów w Gdyni. Wydarzenia, które mają pozytywnie zachęcić mieszkańców do częstszego wybierania roweru to np. Rowerowe Piątki, planowane na czerwiec i wrzesień. Chcemy pokazać ludziom jak wiele osób traktuje rower jako prawdziwą alternatywę dla zatłoczonego i stojącego w korku auta.
Atrakcje. Największą atrakcją ma być wyjątkowy klimat przejazdu w kilkusetosobowym peletonie po ulicach, po których normalnie jeździ się tylko samochodem. Udział zapowiedziały już dziewczyny z rolkowej ekipy 4SKATING TEAM i kilka wyczynowych teamów MTB. Inspirujemy się atmosferą zeszłorocznego Wielkiego Przejazdu Rowerowego, który w tym roku odwiedzi Gdynię już 3 czerwca.

Co krytykujemy? Gdyńska polityka rowerowa niestety nie działa. Kilka lat doświadczeń z miastem pozwala nam ocenić, że Prezydent Miasta nie traktuje poważnie idei zrównoważonego transportu. Nie trzeba głębokich analiz, żeby na miejskiej mapie zobaczyć w centrum rowerowa czarną dziurę. Nowe inwestycje drogowe nawet na etapie koncepcyjnym promują transport samochodwy, indywidualny. Ewidentne absurdy drogowe tj. Zdublowana Estakada, brak ciągłości DDR na Drodze Gdyńskiej są przykrywane propagandowymi hasłami.
Co mimo wszystko chwalimy? Chwalimy udaną współpracę z ZDiZ - zarządcą miejskich dróg. Spotykamy się regularnie i argumentujemy w sprawach spornych. Każde spotkanie kończy się formalną notatką, dzięki której zachowujemy ciągłość omawianych spraw. Dzięki przychylności dyr. Macieja Karmolińskiego udało nam się m.in. otworzyć nieużywany od kilku lat parking rowerowy przy SKM Redłowo, zlikwidować kilka absurdów na Orłowskim odcinku al. Zwycięstwa, zdjąć blokujące drogę rowerowa ogrodzenie przy Centrum Wzgórze. Dzięki ZDiZ jesteśmy też na finiszu oficjalnego przyjęcia Standardów Rowerowych. Chodzi o zalecenia dla projektantów pracujących nad nowymi inwestycjami. Poprawił się też stan Gdyńskiej Mapy Ścieżek rowerowych - w tym projekcie współpracowaliśmy z Nadleśnictwem Gdańsk. Z leśnikami pracujemy też razem nad poprawą standardów szlaków leśnych, ponieważ miasto zatrzymało się na etapie stawiania w lesie drewnianych wiat bez śmietników i z zachętą, żeby dojeżdżać do pracy i szkoły po trasach dla wyczynowców.